Το eTwinning έργο «Στους πλανήτες των Δεξιοτήτων παρέα με τον Μικρό Πρίγκιπα-STEM», υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021-2022 στο πλαίσιο της εφαρμογής των εργαστηρίων δεξιοτήτων 21+ με τη συμμετοχή 8 σχολείων, 17 εκπαιδευτικών και περίπου 240 παιδιών. Τα σχολεία που συμμετείχαν στο έργο είναι το 3ο, 4 ο και 7ο Νηπιαγωγεία Αρτέμιδος, Νηπιαγωγείο Τραχωνίου Κύπρος, 11ο και 18ο Νηπιαγωγεία Ιωαννίνων, Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου, Νηπιαγωγείο Χαϊκαλίου-Πάτρα. Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Η εφαρμογή εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα Δεξιότητες 21+ έχει ως στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες δουλεύοντας πάνω σε ένα πρόβλημα/πρόκληση, το διερευνούν και καλούνται να βρουν μία λύση σε αυτό μέσω μιας διαδικασίας υποβολής ερωτήσεων, έρευνας, ανάλυσης, εφαρμογής πληροφοριών και αξιοποίησης των δημιουργικών τους δεξιοτήτων. Mε τη χρήση της μεθοδολογίας STEAM, στο Θεματικό άξονα: Δημιουργώ-Καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία /STE(Α)M-SΤΕΜ, Κύκλος του Νερού-Υδροδυναμική, όπου μέσα από δραστηριότητες διερευνητικής μάθησης και ακολουθώντας μια διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν ενεργά σε προκλήσεις στην επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία και τη τέχνη, να θέσουν στόχους και να ανακαλύψουν την γνώση βιωματικά και συνεργατικά. Σύμφωνα με το πρόβλημα-πρόκληση του έργου, ο Μικρός Πρίγκιπας φτάνει στα σχολεία των εταίρων του έργου από το γαλαξία. Ο καινούργιος μας φίλος, μας διηγείται τις εμπειρίες του από την επίσκεψή του σε άλλους πλανήτες, όπου υπάρχουν άνθρωποι που βασανίζουν τα ζώα και δεν τα αγαπούν, άνθρωποι που δεν γνωρίζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, κινδυνεύουν οι ίδιοι και άλλοι άνθρωποι, όταν περπατούν στο δρόμο ή βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο ή οδηγούν ποδήλατο. Στο ταξίδι του ο μικρός Πρίγκιπας συνάντησε τον πλανήτη των εγωιστών ανθρώπων που δεν σέβονται τον πλανήτη που ζούμε, ούτε τους ανθρώπους γύρω τους που είναι διαφορετικοί. Τέλος επισκέφτηκε τον πλανήτη που δεν είχε νερό γιατί οι άνθρωποι το σπαταλούν και δεν μπορούσε να ποτίσει το αγαπημένο του κόκκινο τριαντάφυλλο. Τα παιδιά μέσα από μια αφηγηματική ιστορία-πρόκληση συμμετέχουν σε σχεδιασμένες συνεργατικές δραστηριότητες, αλληλεπιδρούν και βοηθάνε τον Μικρό Πρίγκιπα να βρει λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν από τις συμπεριφορές των κατοίκων. Με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, ακολουθούν τον Πρίγκιπα στο ταξίδι του μέσα από τη βιωματική και ενεργητική τους ενασχόληση με τις ποικίλες δράσεις του etwinning έργου, απέκτησαν πολύπλευρες γνώσεις, υιοθέτησαν θετικές στάσεις και συμπεριφορές, κατάφεραν να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους, καθώς και να ενισχύσουν τις επικοινωνιακές, συνεργατικές και ψηφιακές τους δεξιότητες. Κάθε πλανήτης αφορά μια θεματική ενότητα από τις 4 ενότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων: 1. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη. 2. Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία. 3. Φροντίζω το περιβάλλον 4. Ζω καλύτερα-Ευ ζην Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να υιοθετήσουν σωστές οδικές συμπεριφορές, να καλλιεργήσουν δεξιότητες αυτομέριμνας, οδικής ασφάλειας και δεξιότητες αυτοπροστασίας, να αποκτήσουν θετική στάση σε θέματα αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, τη μηχανική και την τεχνολογία, STEM και εκπαιδευτική ρομποτική, να έρθουν σε επαφή με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, το κύκλο του νερού και την υδροδυναμική. Οι Θεματικές Ενότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και με τη σειρά τους αυτοί οι δείκτες εξειδικεύονται σε 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης. Κάθε θεματική ενότητα συνδέεται με ένα στόχο βιώσιμης ανάπτυξης. Τα παιδιά προσέγγισαν τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και ευαισθητοποιήθηκαν ώστε να λειτουργούν ως ενεργοί πολίτες συμβάλλοντας στην ποιότητα ζωής των συνανθρώπων τους και στη δημιουργία ενός βιώσιμου πλανήτη. Υπήρξε συνεργασία με φορείς προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, φιλοζωικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις, με συγγραφείς, ειδικούς επιστήμονες και Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, συνεργασία με τους Δήμους σε δράσεις κοινωνικής συναίσθησης και Ευθύνης, εθελοντισμού και κοινωνικής προσφοράς. Υπήρξε συμμετοχή στο δίκτυο Οικολογικά σχολεία ΕΕΠΦ, με στόχο την εμπλοκή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις. Οι συνεργατικές δράσεις βρίσκονται στο παρακάτω μαθητικό περιοδικό: https://schoolpress.sch.gr/pressprince/ Θεματικός άξονας εργαστηρίων δεξιοτήτων: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία/STE(Α)M-ΣΤΕΜ, Κύκλος του Νερού-Υδροδυναμική Δράσεις STE(Α)M-ΣΤΕΜ Δραστριότητες STEAM 5ου και 6ου εργαστηρίου (padlet.com).