ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ (2024)
Στο σχολείο τα τελευταία τρία χρόνια έχει γίνει πια παράδοση να υλοποιείται στο Τμήμα Ένταξης εργαστήριο δημιουργικής γραφής και έκδοση ποιητικής συλλογής . Αυτό αποτελεί την αφόρμηση για επαφή και επικοινωνία με την κοινότητα, ευαισθητοποίηση απέναντι σε ζητήματα που απασχολούν την καθημερινότητα των εφήβων και γενικότερα των κατοίκων του κέντρου.
Οι έφηβοι απομακρύνονται σταδιακά από την καλλιέργεια του εσωτερικού κόσμου τους και από αξίες οι οποίες είναι διαχρονικές, όπως η αλληλεγγύη, η υπομονή, η συνεργατικότητα, η αποδοχή του διαφορετικού. Έχοντας ως εργαλεία μοναχά μια λευκή κόλλα και ένα μολύβι, προσπάθησαν να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους, να αναμετρηθούν με τους εαυτούς τους και να ανακαλύψουν πτυχές που πιθανόν αγνοούσαν. Επιλέξαμε η συλλογή αυτή να φέρει τον τίτλο: «To κάλεσμα της Μνήμης», γιατί κύριο μέλημα ήταν να βοηθήσουμε τους μαθητές να ανακαλέσουν πανανθρώπινα ιδανικά και αξίες οι οποίες υπάρχουν στη συνείδηση τους, αλλά με το πέρασμα των καιρών και λόγω του τρόπου ζωής αρχίζουν να φθίνουν.
Τα παιδιά φιλοτέχνησαν την εικονογράφηση του βιβλίου, όπως κάνουν κάθε χρόνο με προσωπικές τους δημιουργίες και μελοποίησαν τα ποιήματα . Τα παιδιά συμμετέχουν σε όλη τη διαδικασία έκδοσης του βιβλίου από την αρχική φάση της δημιουργίας έως το στήσιμο του βιβλίου στο Τυπογραφείο, πάντα με την οικονομική βοήθεια της Σχολικής Επιτροπής του σχολείου, που μας στηρίζει και εξασφαλίζει τη ΔΩΡΕΑΝ εκτύπωση αντιτύπων, τα οποία θα διανεμηθούν επίσης δωρεάν σε όλους τους μαθητές του σχολείου μας.
Οι μαθητές αισθάνονται πρωταγωνιστές σε όλη αυτή τη διαδικασία και νιώθουν ότι έχουν δικό τους προσωπικό λόγο μέσα στη σχολική κοινότητα, που θα ακουστεί, θα καταγγείλει, θα ευαισθητοποιήσει , θα ανακουφίσει. Η προσδοκία των μαθητών για την υλοποίηση των παραπάνω, καθιστά επιτακτική την ευθύνη διεκπεραίωσης αυτής της δράσης σε ετήσια βάση.
Διαβάστε εδώ την ποιητική συλλογή.
ΧΑΜΟΓΕΛΑ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ
Το 2023 με την ποιητική συλλογή “χαμόγελα στον ήλιο” , το εργαστήριο δημιουργικής γραφής είχε σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών απέναντι στο σχολικό εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία. Τα παιδιά άκουσαν, εξέφρασαν, έγραψαν ποιητικά καταγγελτικά κείμενα, επικυρώνοντας την κοινωνική διάσταση της ποίησης.
Η ευαισθητοποίηση απέναντι στο πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας είναι η αρχή για την πάταξή της. Χρησιμοποιώντας καθημερινά συμβάντα πράξεων βίας, ξετυλίξαμε ένα γαϊτανάκι σκέψεων και συναισθημάτων , που έλαβαν σάρκα και οστά με λέξεις αντιποιητικές και συνηθισμένες. Ακολουθήσαμε τις βασικές αρχές του μοντερνισμού, προκειμένου σε πρώτη φάση να δώσουμε νόημα και περιεχόμενο στο υπάρχον λεξιλόγιο των μαθητών και σε δεύτερη φάση να το εμπλουτίσουμε.
Στόχος ήταν η καλλιέργεια της “όρεξης” για καλλιτεχνική δημιουργία, ώστε στη συνέχεια οι μαθητές να παρακινηθούν από εσωτερική επιθυμία στην αναζήτηση των εργαλείων της ποίησης, που θα τους οδηγήσει στην αυτή καθαυτή Τέχνη του λόγου.
ΤΗΣ ΑΥΛΗΣ ΜΑΣ ΤΑ ΛΕΥΚΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ
Στη συλλογή αυτή, το 2022 αποτυπώσαμε τη βαναυσότητα του πολέμου που βιώνουμε στην εποχή μας. Ο σύγχρονος άνθρωπος νιώθει αδύναμος και δύσκολα διαχειρίζεται όσα συμβαίνουν, καθώς οι μέχρι σήμερα σταθερές καταρρέουν. Η ένοπλη βία , το αποτρόπαιο έγκλημα, ο πόλεμος βαραίνουν τις ψυχές μας που αναζητούν απεγνωσμένα την Παγκόσμια Ειρήνη.
Ο τρόπος για να μπορέσει κανείς να τα διαχειριστεί είναι να δείξει αλληλεγγύη, κατανόηση και ενσυναίσθηση. Μόνο έτσι θα μπορέσει να ξεπεράσει τους φόβους του, τις ανασφάλειες που νιώθει και θα συνυπάρξει αρμονικά και ειρηνικά με τους συνανθρώπους του. Στην προσπάθεια μας να συμβάλλουμε σε αυτή την κατεύθυνση, με τη δράση αυτή του σχολείου μας θελήσαμε να δώσουμε το λόγο στους μαθητές, για να εκφράσουν τις απόψεις, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους για όσα συμβαίνουν.
Η Τέχνη του Λόγου γίνεται ένα όργανο διαμαρτυρίας και ευαισθητοποίησης απέναντι στο κακό, έτσι όπως ο T.S. Eliot το περιγράφει: «Το μισό από το κακό που γίνεται στον κόσμο γίνεται από ανθρώπους που θέλουν να αισθανθούν σπουδαίοι. Δεν έχουν την πρόθεση να κάνουν κακό. Αλλά το κακό δεν τους απασχολεί.»
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Βαγενά Δήμητρα, Φιλόλογος-Γλωσσολόγος, Msc. Ειδική Παιδαγωγός