Εγκρίνεται για το σχολικό έτος 2022-2023 η υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τίτλους: (α) «Παραμύθι χωρίς Σύνορα» και (β) «Συναισθηματοδεινοσαυροπεριπέτειες», τα οποία απευθύνονται σε μαθητές και μαθήτριες σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο - Δημοτικό Γενικής Εκπαίδευσης) της χώρας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
- «Παραμύθι χωρίς Σύνορα»
Μέσω της εφαρμογής του προγράμματος, δίνεται η δυνατότητα στους/στις μαθητές/μαθήτριες να ασκήσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Παράλληλα, μέσω του συμβολισμού και των μηχανισμών της ταύτισης και της προβολής, μπορούν να κατανοήσουν τον εαυτό τους και τους άλλους και να διαπραγματευτούν, με αφορμή την ιστορία των ηρώων, θέματα που τους/τις απασχολούν στην καθημερινότητά τους. Πρόκειται για την ιστορία μιας παρέας ζώων, τα οποία αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το δάσος όπου μένουν και στην πορεία ναυαγούν σε ένα νησί. Εκεί για να επιβιώσουν καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, να γνωρίσουν το νέο τόπο διαμονής τους και τους κατοίκους του, να αποδεχθούν το ένα το άλλο και να συνεργαστούν. Η δράση εκτυλίσσεται σε επεισόδια, τα οποία αποτελούν μια συνέχεια. Καθένα από αυτά πραγματεύεται διαφορετικά θέματα, που μπορούν να αναδειχθούν μέσα από ποικίλες τεχνικές όπως είναι η αφήγηση, το παιχνίδι ρόλων, η ζωγραφική, κ.ά. Στο σύνολό του το παραμύθι αποσκοπεί στο να προσεγγίσουν οι μαθητές/μαθήτριες, με βιωματικό τρόπο, ζητήματα, όπως η διαφορετικότητα, η συλλογικότητα, η συνεργασία, η λήψη αποφάσεων, η επίλυση συγκρούσεων, η ατομική και η κοινωνική ευθύνη κ.ά., το οποίο συμβάλλει στην ηθική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξή τους.
- «Συναισθηματοδεινοσαυροπεριπέτειες»
Το πρόγραμμα «Συναισθηματοδεινοσαυροπεριπέτειες» αποσκοπεί στην πρόληψη των εξαρτήσεων και γενικότερα στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας μέσω της ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης. Πρόκειται για την ιστορία των δύο κεντρικών ηρώων, της Άπλυτης Ατρόμητης Γατούλας και του Δεινοσαύρου Πρόβατου, οι οποίοι ζωντανεύουν σε ένα μουσείο και περιπλανιούνται συναντώντας τους άλλους δεινοσαύρους-συναισθήματα. Η μέθοδος υλοποίησης που προτείνεται είναι εκείνη της αφήγησης και στη συνέχεια της ανοιχτής ή της καθοδηγούμενης συζήτησης μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις, με σκοπό την εξοικείωση με το κάθε συναίσθημα που πραγματεύεται και την αναγνώριση και κατανόηση τόσο αυτού όσο και της δυνατότητας του/της μαθητή/μαθήτριας να το βιώνει και να το εκφράζει με τρόπους λειτουργικούς για εκείνο και βοηθητικούς για την συνύπαρξή του με τους άλλους. Ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες έκφρασης κάθε ομάδας είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν και άλλες τεχνικές πέραν της αφήγησης, όπως η ζωγραφική, η δραματοποίηση, το παιχνίδι ρόλων κ.ά. Τελικός σκοπός του προγράμματος είναι η αναγνώριση από τον/τη μαθητή/μαθήτρια του συναισθήματός του/της, που εκφράζεται στο πρόσωπο του κάθε συναισθηματόσαυρου, η λεκτικοποίησή του και η λειτουργικότερη διαχείρισή του.