Το σχολείο εδρεύει σε μία περιοχή πολυπολιτισμική, με ιδιαιτερότητες, στην οποία συνυπάρχουν διαφορετικές κοινωνικές και θρησκευτικές ομάδες. Το μεγάλο στοίχημα ως εκπαιδευτική κοινότητα, είναι η αρμονική και ειρηνική συνύπαρξη όλων αυτών των ομάδων, στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας και η διάχυση αυτών των πρακτικών στην οικογένεια και την τοπική κοινωνία.
Στις 27/4/2023 πραγματοποιήθηκε διδακτική επίσκεψη σε δύο ναούς της παλιάς πόλης της Ξάνθης, καθώς και σε δύο τζαμιά. Έγινε επίσκεψη στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Ξάνθης, που χτίστηκε το 1835. Κατόπιν έγινε επίσκεψη στον Ιερό Ναό του Αγίου Βλασίου, που χτίστηκε το 1838. Στην αυλή του ναού συνυπάρχουν δημοτικό σχολείο και η οικία όπου διέμενε ο ιερέας, στοιχεία που υπενθυμίζουν την κοινοτική λειτουργία της περιόδου αυτής.
Μετά έγινε περιήγηση στο Σέλβιλι Τζαμί, που χτίστηκε το 1834 (οδός Σκρα 20) και κατόπιν στο Τσινάρ Τζαμί (περιοχή «Πλάτανος») που χτίστηκε το 1775 και βρίσκεται στην οδό Μιαούλη 35.
Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στους ιερούς χώρους από τον Ιερέα και τον Ιμάμη, αντίστοιχα. Τα παιδιά ενημερώθηκαν για την ιστορία των κτιρίων, την αρχιτεκτονική, τις εικόνες, τα ιερά σύμβολα και τον τρόπο λατρείας σε κάθε ιερό χώρο.
Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στόχευαν, όχι απλώς στην καλλιέργεια της ανοχής στο διαφορετικό, αλλά στο σεβασμό, στην ένταξη, στην αλληλεγγύη, στις ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Αποδοχή δε σημαίνει απλώς συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισμικών ή κοινωνικών ομάδων, αλλά διαπολιτισμικότητα και διάδραση μεταξύ τους.
Η διδακτική επίσκεψη έγινε στα πλαίσια α) του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στον πυλώνα «Ανθρώπινα δικαιώματα» και β) σε σχέδιο δράσης του άξονα «Σχέσεις μεταξύ των μαθητών».
Πολλοί μαθητές, επειδή δεν είχαν επισκεφθεί ποτέ αντίστοιχους χώρους, ενθουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της ξενάγησης από τον ιμάμη και τον ιερέα και διατύπωσαν πολλές και ουσιαστικές απορίες για το θρησκευτικό τελετουργικό και για τα θρησκευτικά τεκταινόμενα.
Οι στόχοι που τέθηκαν με τους μαθητές κατά την προετοιμασία της επίσκεψης ήταν οι εξής:
- Η καλλιέργεια ενός αισθήματος σεβασμού στο δικαίωμα της θρησκευτικής έκφρασης του καθενός.
- Σεβασμός της ελευθερίας της θρησκευτικής πίστης.
- Αλληλοσεβασμός και σύσφιξη των σχέσεων των μαθητών.
Η δράση αποτυπώθηκε με κολλάζ φωτογραφιών και παρουσιάστηκε στην τελετή λήξης που διοργάνωσε το σχολείο.
Αριθμός τμημάτων: 2 (Α1 και Α2)
Αριθμός μαθητών: 44 (σαράντα τέσσερεις)
Σύνδεσμος της δράσης στην ιστοσελίδα του σχολείου (εργαστήρια δεξιοτήτων):
https://3gym-xanth.xan.sch.gr/drash_ek_tz/
Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Τόνα Πασχαλίνα, ΠΕ80 - Οικονομολόγος