Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

Καινοτομία

Στην κατηγορία αυτή θα αναρτάται πρωτότυπο υλικό από εκπαιδευτικές επισκέψεις-εκδρομές και projects τύπου STEM και STEAM που έχουν εκπονηθεί από δημόσια ή ιδιωτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

GERMSΈνα Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Αγωγής Υγείας με εκπαιδευτική προσέγγιση STEΑM. Αξιοποιώντας την περιέργεια και το εσωτερικό κίνητρο που έχουν τα μικρά παιδιά για τη διερεύνηση του κόσμου που τα περιβάλλει, μαθητές και εκπαιδευτικοί στο 14ο Νηπιαγωγείο Κέρκυρας  επιχείρησαν να εξερευνήσουν τον αόρατο κόσμο των μικροβίων. Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις μέσα από Προγράμματα Αγωγής Υγείας από την προσχολική κιόλας ηλικία, συνδέονται άμεσα με την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και τη διαμόρφωση επιθυμητών συνηθειών που επηρεάζουν την υγεία και την ποιότητα ζωής. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ.

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Πηνελόπη Πέζαρου, Κωνσταντίνα Αρμενιάκου, Ευθυμία Ανδριώτη

ταναγρα

H πιλοτική πλατφόρμα https://etanagrea.wordpress.com/ δημιουργήθηκε στα πλαίσια του Μαθητικού Διαγωνισμού του 2ου Μαραθώνιου Καινοτομίας City Challenge Crowdhackathon #smartcity (http://crowdhackathon.com/smartcity2/), που διοργανώθηκε τον Ιούνιο του 2018 στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η πλατφόρμα αυτή, που υλοποιήθηκε από ομάδα ευφάνταστων μαθητών του Γενικού Λυκείου Σχηματαρίου, είχε ως στόχο την ανάδειξη του πλούτου του δήμου Τανάγρας σε συνδυασμό με τη διοργάνωση μίας σχολικής εκδρομής, ώστε τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές να είναι μία ευχάριστη, δημιουργική εμπειρία, και όχι μία απλή επίσκεψη σημείων ενδιαφέροντος.

Με αυτή τη λογική, ο επισκέπτης είχε δύο δυνατότητες να επισκεφθεί την πλατφόρμα:

  1. Η μία επιλογή ήταν μέσω διαδρομών, με δύο δυνατότητες:
    1. Στη μία δυνατότητα, ο επισκέπτης, θα έδινε κάποιες πληροφορίες σε σχέση πχ με την ώρα και το κόστος που διαθέτει και η πλατφόρμα θα του έβγαζε την κατάλληλη διαδρομή. Υλοποιήθηκε μία ενδεικτική διαδρομή, κατά την οποία εμφανίζεται ο χάρτης με τα σημεία που προτείνονται βάση των πληροφοριών που θα έδινε ο χρήστης, καθώς και βασικές πληροφορίες για αυτά:

https://etanagrea.wordpress.com/%ce%b5%ce%bd%ce%b4%ce%b5%ce%b9%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%ae/

b. Στην άλλη δυνατότητα, ο επισκέπτης απλά θα επέλεγε ποια τοπόσημα θέλει να επισκεφθεί από ένα κατάλογο σημείων ενδιαφέροντος: https://etanagrea.wordpress.com/%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bf%cf%82-%cf%83%ce%b7%ce%bc%ce%b5%ce%af%cf%89%ce%bd-%ce%b5%ce%bd%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%86%ce%ad%cf%81%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%bf%cf%82/

Σε αυτά όμως τα σημεία ενδιαφέροντος, θα υπήρχε εκπαιδευτικό υλικό, ώστε μαθητές και εκπαιδευτικοί να τα επισκεφθούν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Για παράδειγμα, στο τοπόσημο με το Μουσείο Τανάγρας και τις Ταναγραίες κόρες δημιουργήθηκαν κόμικ, παζλ, αντίστοιχο βίντεο και λινκ με χρήσιμο υλικό: https://etanagrea.wordpress.com/%cf%84%ce%bf-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b5%ce%af%ce%bf-%cf%83%cf%87%ce%b7%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%bf%cf%85/

  1. Η δεύτερη επιλογή ήταν μέσω παιχνιδιών:

Αρχικά σε ένα πίνακα ανακοινώσεων, όλοι οι μαθητές που θα επισκέπτονταν το δήμο  θα ανέβαζαν φωτογραφίες και εντυπώσεις https://padlet.com/ntemoum/discover_e_tanagrea, ενώ θα υπήρχε και πλήθος παιχνιδιών με θεματολογία σχετική με τα σημεία ενδιαφέροντος του δήμου: https://etanagrea.wordpress.com/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%b1%ce%bb%cf%8d%cf%80%cf%84%cf%89-%cf%84%ce%bf-%ce%b4%ce%ae%ce%bc%ce%bf-%cf%84%ce%b1%ce%bd%ce%ac%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%82-%cf%80%ce%b1%ce%af%ce%b6%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b1/

Ο επισκέπτης, θα είχε επίσης τη δυνατότητα να δει βασικές πληροφορίες όπως πχ καταλύματα, σημεία εστίασης, ημερολόγιο με τα βασικά γεγονότα που γίνονται στο Δήμο, πχ Tanagraair show, αλλά και τους βασικούς λόγους για τους οποίους αξίζει κανείς να επισκεφθεί το δήμο Τανάγρας. Στοιχεία που υλοποιήθηκαν στο δεξί υπομενού της πλατφόρμας.

arrow racers

Οι 15οι παγκόσμιοι τελικοί του διεθνούς STEM μαθητικού διαγωνισμού F1 in Schools διενεργήθηκαν τον Νοέμβριο του 2019 (22/11 με 29/11) στο Abu Dhabi, με τη συμμετοχή 55 ομάδων από όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και Κύπρος. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν τρεις ομάδες, οι οποίες δημιουργήθηκαν από τη συνεργασία 6 σχολικών μονάδων (3 ιδιωτικών και 3 δημόσιων). Η ομάδα Alacrity Dynamics, αποτελούμενη από μαθητές από την Εράσμειο Ελληνογερμανική Σχολή και το 2ο Ενιαίο Λύκειο Αλίμου, η ομάδα Arrow Racers, αποτελούμενη από μαθητές από την Εκπαιδευτική Αναγέννηση και το 1ο Γενικό Λύκειο Πανοράματος Θεσσαλονίκης και η ομάδα Anemos Racing, αποτελούμενη από μαθητές του Κολλεγίου Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη και από φοιτητές του ΕΜΠ. Την Κύπρο εκπροσώπησαν οι ομάδες Arrow (Αγγλική Σχολή, Λευκωσίας) και Orion (Heritage School, Λεμεσός). Στους αγώνες συμμετείχε και η ομάδα διεθνούς συνεργασίας Pixel, αποτελούμενη από μαθητές από την Ελλάδα (3ο Γενικό Λύκειο Σερρών) και Κύπρο (Αγγλική Σχολή, Λευκωσίας).

 Τα παρακάτω links είναι video από την βραδιά της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων και της απονομής του βραβείου ‘Fasted Car Award’ στην ελληνική ομάδα Arrow Racers, καθώς και videos από την συμμετοχή των ομάδων από Ελλάδα και Κύπρο.  

F1 in Schools World Finals 2019 – Arrow Racers (Greece) - Pit Display Interview:  https://youtu.be/Umz5A3humoE

F1 in Schools World Finals 2019 – Alacrity Dynamics (Greece) - Pit Display Interview:   https://youtu.be/Wy0FATQwu0s

F1 in Schools World Finals 2019 – Anemos Racing (Greece) - Pit Display Interview:   https://youtu.be/2OLez_QhkqQ

F1 in Schools World Finals 2019 – Arrow Racers - Races Day 1: https://youtu.be/HLmvh4-3Xc0

F1 in Schools World Finals 2019 – Arrow Racers - Races Day 2: https://youtu.be/zD2L_5g18w4

F1 in Schools World Finals 2019 – Awards Ceremony – Greece - Fastest Car Award: https://youtu.be/yGPyQ1j1oxI

Tα παρακάτω links είναι video από την συμμετοχή των ελληνικών ομάδων Gravity Force (ΓΕΛ Φυλής και 1ο ΓΕΛ Μοσχάτου) και NewGen Motors (ΓΕΛ Φιλόθεης) στους παγκόσμιους τελικούς του STEM προγράμματος 4x4 in Schools, το 2019  και από την βραδιά της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων (1η θέση η ελληνικής ομάδα NewGen Motors) και της απονομής του βραβείου Καλύτερης Μηχανικής Κατασκευής για το 4x4 όχημα της ελληνικής ομάδας Gravity Force.  

4x4 in Schools World Finals 2019 - Gravity Force - Pit Display Interview: https://youtu.be/eBFq0pEaE74

4x4 in Schools World Finals 2019 - NewGen Motors - Pit Display Interview: https://youtu.be/kP-bw7KCkOk

4x4 in Schools World Finals 2019 – Award Ceremony - Greek Teams Prizes: https://youtu.be/yYAcoubwe5

Μπορείτε να δείτε την διαχείριση έργου του 7ου ΔΣ Νέας Σμύρνης, του 2ου Ενιαίου Λυκείου Αλίμου και του 1ου Πειραματικού Λυκείου Θεσσαλονίκης.

Επίσης μπορείτε να δείτε εδώ μια σύντομη παρουσίαση των δύο προγραμμάτων F1 in Schools και 4x4 in Schools.

Solomos

Εκπαιδευτικές Επισκέψεις 14ου Νηπιαγωγείου Κέρκυρας
 
 
Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί:
Πηνελόπη Πέζαρου
Κωνσταντίνα Αρμενιάκου 
Ευθυμία Ανδριώτη

city

Το σχέδιο μαθήματος με τίτλο «Kατασκευάζοντας μια πόλη» πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+  που υλοποίησε το 2ο  ΔΣ Χίου με θέμα: “Full STEAM Ahead For Better Education”  το διάστημα 2016-2019.  Η οδηγία που δόθηκε στα παιδιά ήταν : « Ελάτε να φτιάξουμε το μοντέλο μιας πόλης»

 1ο Βήμα (Καταιγισμός ιδεών)

Ζητείται από τα παιδιά να δώσουν τις ιδέες τους για τη δημιουργία μιας πόλης.

 Τι χώρους πρέπει να προβλέψουμε;

Πώς να είναι οι δρόμοι και πλατείες;

 Τι κτίρια  πρέπει να έχει; Πώς να είναι τα κτίρια;

Καταγράφουμε τις ιδέες τους και ζητάμε να τις σχεδιάσουν.

2ο Βήμα

1. Δίνονται κομμάτια ξύλου και ζητείται να τα χρωματίσουν για να  φτιάξουν κτίρια

2. Δίνεται το σχέδιο της πόλης σε χαρτί Α3. Αξιοποιήσαμε τις ιδέες και τα σχέδια που έφτιαξαν. Το σχέδιο είναι σε κλίμακα 1:10

3. Οι μαθητές μετρούν τις διαστάσεις των χώρων, των δρόμων κλπ.

4. Μετατρέπουν τις διαστάσεις του σχεδίου στις πραγματικές διαστάσεις της κατασκευής.

5. Επιλέγουν τα όργανα που θα χρειαστούν για τη χάραξη του σχεδίου στον εξωτερικό χώρο που επιλέχθηκε (Σκοινί για κύκλο, γνώμονας, χάρακας, μεζούρα)

6. Αποτυπώνουν στο έδαφος το σχέδιο

7. Τοποθετούν τα κτίρια

8. Διακοσμούν την πόλη

Εκπαιδευτικοί : Τέττερη Πολίνα Στ1 Ανδριανάκη Άρτεμις Στ2

Για περισσότερες πληροφoρίες δείτε εδώ.

Επιστήμες που εμπλέκονται/ δεξιότητες που καλλιεργούνται: Περιβάλλον (προδιαγραφές πόλης-κοινωνιολογία) /Αριθμητική- Γεωμετρία(υπολογισμός κλίμακας – αναλογίες- μέτρηση-)/ Μηχανική (σχέδιο)/Τέχνες ( χρωματισμός κτιρίων-καλλωπισμός πόλης)

Μεθοδολογία: επίλυση προβλήματος, βιωματική μάθηση, ομαδοσυνεργατική

 

 Στην ιστοσελίδα του προγράμματος στο E-Twinning θα βρείτε μεγάλο μέρος από τα έργα του σχολείου  (διδασκαλίες με outdoors activities και με to STORYLINEhttps://twinspace.etwinning.net/23298/pages/page/142324

 

freiburg

Το Freiburg im Breisgau είναι ένα υπόδειγμα Πράσινης πόλης. Οι δημοτικές αρχές της πόλης με τη συναίνεση των πολιτών πραγματοποίησαν μια σειρά από πράσινες παρεμβάσεις κάνοντας την πόλη απόλυτα φιλική προς τον άνθρωπο, ιδίως στους πεζούς και στους ποδηλάτες.
Το Κολλέγιο Ανατόλια, στη σειρά των εκπαιδευτικών ταξιδιών του επισκέφτηκε επανειλημμένα την πόλη και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να μελετήσουν τις εφαρμογές της πράσινης προσέγγισης. 

Δείτε το αρχείο για περισσότερες λεπτομέρειες.

 

 

 

steam paramythi

Στο πλαίσιο της δράσης eTwinning STEM, το 3ο ΝηπιαγωγείοΤριλόφου Θεσσαλονίκης και το 14ο Νηπιαγωγείο Κέρκυρας, υλοποίησαν συνεργατικό πρότζεκτ με ευρωπαϊκά Νηπιαγωγεία, αξιοποιώντας το αγαπημένο παραμύθι "Τα 3 Γουρουνάκια ". Μέσα από δραστηριότητες με παιγνιώδη χαρακτήρα και κλιμακούμενη δυσκολία επιδιώχθηκε τα παιδιά: να καλλιεργήσουν πνεύμα ομαδικής συνεργασίας και  ικανότητες, όπως η επίλυση προβλήματος, η κριτική σκέψη, η αλγοριθμική προσέγγιση και η μεταγνωστική ικανότητα. Επιπλέον επιδιώχθηκε να αναπτύξουν την ικανότητα λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλήματος ερχόμενα σε επαφή με αναπτυξιακά κατάλληλες ρομποτικές  συσκευές  (BeeBot ). Έτσι επιτεύχθηκε η αύξηση του ενδιαφέροντος των νηπίων για εμπλοκή και μάθηση καθώς και η ενίσχυση της φαντασίας τους. Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να παρακολουθήσετε βίντεο με πολλές από τις δραστηριότητες αυτές.
 

chain

Το βίντεο που ακολουθεί δημιουργήθηκε από τους μαθητές του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χίου στα πλαίσια της ευρωπαικής δράσης E-Twinning με θέμα : ¨"Διαγωνισμός κατασκευής αλυσιδωτών αντιδράσεων  της μορφής του Robe Goldberg". Το ζητούμενο ήταν οι μαθητές να κάνουν μια κατασκευή ώστε να μπορούν να κτυπούν το κουδούνι όποια στιγμή θέλουν.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Πολίνα Τέττερη δασκάλα 2ου Δ. Σ. Χίου

Παναγιώτης Κατσάλας υπεύθυνος ΕΚΦΕ Χίου

https://vimeo.com/117587186

Η ιστοσελίδα του project όπου βρίσκεται όλος ο διαγωνισμός είναι

http://ecr2015.blogspot.com/

Είναι ένα STEAM project:

1. Διατυπώνεται το πρόβλημα: κτύπημα κουδουνιού

2. Ομαδική εργασία

3. Προτείνονται λύσεις

4. Συγκεντρώνεται το υλικό για τις δράσεις

5. Γίνονται δοκιμές των επί μέρους δράσεων

6. Βελτιώνουμε, προσθέτουμε αντιδράσειις

7. Δεύτερη δοκιμή

8. Καταστρώνεται το τελικό σχέδιο

9. Βιντεοσκοπούν οι μαθητές από 3 θέσεις. 

10. Επεξεργάζονται τα 3 βίντεο για την δημιουργία του τελικού

11. Ανεβάζουν το βίντεο στο vimeo

Πεδία που εμπλέκονται : Φυσική , μηχανική, μαθηματικά , νέες τεχνολογίες , τέχνη

Μεθοδολογία: Επίλυση προβλημάτων, ιδεοθύελλα, ομαδοσυνεργατική, δοκιμή και πλάνη

xaniaO Μεγάλος Θησαυρός είναι ένα παιχνίδι που σχεδιάστηκε για την επίσκεψη της Ε1 και Ε2 του  Δημοτικού Σχολείου Βαμβακόπουλου, το 2017, στον χώρο των μοναστηριών της Αγίας Κυριακής και Μεταμόρφωσης στο Βαρύπετρο Χανίων. Η εκπληκτικής φυσική ομορφιά και ιερότητα του χώρου με την ιδιαίτερη βλάστηση, τα εκπληκτικά σχεδιασμένα μονοπάτια που οδηγούν σε επιβλητικά σπήλαια προδιαθέτει και εξάπτει την φαντασία των μαθητών. Πέρα από τους γνωστικούς στόχους του παιχνιδιού η ιδιαιτερότητά του έχει να κάνει με τα ηθικά διλήμματα και την λήψη αποφάσεων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές.

Οι μαθητές ενημερώνονται λίγες μέρες πριν την επίσκεψή τους με ένα βίντεο σχεδιασμένο ειδικά για την επίσκεψή τους και το παιχνίδι του Μεγάλου Θησαυρού. (https://www.youtube.com/watch?v=Otn6ZoW3tpA)

Στο βίντεο διάρκειας   15 λεπτών προβάλλεται σύντομα η ιστορία του μοναστηριού, το μοναδικής ομορφιάς τοπίο με τα σπήλαια, οι κανόνες του παιχνιδιού και κυρίως εξάπτεται η φαντασία των μαθητών για τον Μεγάλο Θησαυρό. Σημαντικό μέρος τα προβολής είναι η αινιγματική αναφορά μέσα από την ιστορία του μοναστηριού την ποίηση του Καβάφη και ευαγγελικές περικοπές στον Μεγάλο Θησαυρό που θα αναζητήσουν οι μαθητές.

Οι ομάδες παίρνουν από ένα αντίγραφο του χάρτη της περιοχής των σπηλαίων. Ο χάρτης είναι φτιαγμένος να θυμίζει συλλογή από αυτοκόλλητα σαν αυτά που αγοράζουν τα παιδιά. Υπάρχουν οι διαδρομές ανάμεσα στα σπήλαια και στην θέση των σπηλαίων υπάρχει χώρος για το αυτοκόλλητο που θα βρίσκουν οι μαθητές στα σπήλαια που θα επισκεφτούν.

Κατά την επίσκεψη κάθε ομάδας σε κάθε σπήλαιο οι μαθητές συναντούν μοναχές από το μοναστήρι και με την ολοκλήρωση της δοκιμασίας που είναι προγραμματισμένη κερδίζουν τα αυτοκόλλητα που χρειάζονται για την συλλογή τους. Ένα μόνο αυτοκόλλητο, το σπάνιο και πολύτιμο, θα μείνει για την τελική φάση του παιχνιδιού με την μεγάλη έκπληξη, πρόκληση και τον Μεγάλο Θησαυρό. Στην περιπέτεια αυτή έρχονται σε επαφή με τους βίους των αγίων που τιμούνται εκεί, την χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, βιολογικούς τρόπους καλλιέργειας και ορθολογικής διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος, ευαγγελικούς λόγους που εξυπηρετούν την εξέλιξη του παιχνιδιού κ.τ.λ.

Το παιχνίδι προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την ιδιαίτερη διάθεση των παιδιών για τις συλλογές. Επίσης συνδυάζει την ιδιαίτερη επιθυμία των παιδιών για ολοκλήρωση της συλλογής βρίσκοντας το σπάνιο αυτοκόλλητο, με την ανακάλυψη του Μεγάλου Θησαυρού και τον πνευματικό θησαυρό της θρησκείας μας. Στο τέλος του παιχνιδιού μια μεγάλη ανατροπή και μια έκπληξη περιμένει τους κυνηγούς. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να καταγραφούν και να συζητηθούν κατά την αξιολόγηση του παιχνιδιού η αντίδραση των ομάδων και του κάθε μαθητή ξεχωριστά στην μεγάλη πρόκληση όταν τελειώνει το παιχνίδι με την αποκάλυψη του Μεγάλου Θησαυρού.

Μπορείτε να βρείτε περισσότερο υλικό στα συνημμένα αρχεία ΕΔΩ. 

 

Σελίδα 1 από 2