Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

10-09-15, 10:33

Γλώσσα Ε΄και ΣΤ΄Δημοτικού

Glossa E FΤο εκπαιδευτικό λογισμικό για τη διδασκαλία της γλώσσας στις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ στηρίζεται στο περιεχόμενο του Αναλυτικού Προγράμματος για το γλωσσικό μάθημα και του ΔΕΠΠΣ όσον αφορά το σχεδιασμό, την επιλογή περιεχομένων, τη στοχοθεσία, τις προτεινόμενες δραστηριότητες. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τα αντίστοιχα βιβλία για τη γλωσσική διδασκαλία ή ενισχυτικά για την ικανοποίηση των διδακτικών στόχων.

Οι θεματικές ενότητες, αλλά και οι υποενότητες σε κάθε θεματική απαιτούν κατ’ αρχήν γραμμική εφαρμογή: διδασκαλία γραμμάτων, δίψηφων φωνηέντων-συνδυασμών, δίψηφων συμφώνων, εμπέδωση του μηχανισμού της ανάγνωσης και της γραφής. Ο εκπαιδευτικός είναι ελεύθερος να επιλέξει το χρόνο ενασχόλησης με το συγκεκριμένο υλικό ανάλογα με την τάξη, τη σύνθεση του μαθητικού δυναμικού και τους στόχους της όλης διδακτικής ενέργειας. Μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τα αντίστοιχα βιβλία για τη γλωσσική διδασκαλία ή ενισχυτικά για την ικανοποίηση των διδακτικών στόχων. Το λογισμικό αποτελεί υλικό εμπέδωσης εννοιών και γνώσεων που αφορούν τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και στο σύνολό του αφορά και τις δύο τάξεις.
Το εκπαιδευτικό λογισμικό για τα παιδιά της Ε΄και ΣΤ΄Δημοτικού ή για όσα βρίσκονται σε ανάλογο επίπεδο γνώσης της ελληνικής γλώσσας έχει τη δομή «πακέτων» ευέλικτου διδακτικού υλικού. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες παιδιών και τάξεων σε μια προσπάθεια εξειδίκευσης των στόχων και εξατομίκευσης της διδασκαλίας. Επίσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως υποστηρικτικό υλικό για την ενισχυτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και σε αλλοδαπούς, παλιννοστούντες και νεοπρόσφυγες που φοιτούν στα δημοτικά σχολεία. Αποτελεί με άλλα λόγια μια πρόταση για την ενίσχυση της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας για παιδιά, ανεξάρτητα από την ηλικία τους, που βρίσκονται στο επίπεδο των αρχαρίων όσον αφορά τη γνώση της ελληνικής γλώσσας.
Η διατυπωμένη κατά ενότητα και δραστηριότητα στοχοθεσία είναι ενδεικτική και συνοδεύεται από (περιγραφικά μάλλον) σχόλια παιδαγωγικού-διδακτικού χαρακτήρα. Όσον αφορά τις δραστηριότητες, οι περισσότερες είναι κλειστού τύπου που απαιτούν συγκεκριμένες απαντήσεις και ενέργειες και ελέγχονται από το ίδιο το λογισμικό, με έναν τρόπο που λειτουργεί ανατροφοδοτικά και ενισχύει την αυτοαξιολόγηση κάθε παιδιού. Υπάρχουν και δραστηριότητες γραπτής έκφρασης που είναι ανοικτές. Το ρόλο του αξιολογητή αναλαμβάνει ο εκπαιδευτικός, στον οποίο δίνονται επιπλέον πληροφορίες στον Οδηγό, όπου αυτό κρίθηκε απαραίτητο.
Η βασική στοχοθεσία του λογισμικού περιλαμβάνει και στόχους πολιτισμικούς και αξιακούς, οι οποίοι αναπτύσσονται και σε ένα πλαίσιο γενικότερης διαθεματικής θεώρησής της: λαϊκός πολιτισμός, μυθολογία, γεωγραφία, περιβαλλοντική εκπαίδευση κ.ά.
Σε ικανοποιητικό βαθμό ανάμεσα στα κείμενα που επιστρατεύτηκαν στο λογισμικό υπάρχουν κείμενα παιδικής λογοτεχνίας. Η δυνατότητα της παιδικής λογοτεχνίας να υποστηρίξει την ικανοποίηση των στόχων της γλωσσικής διδασκαλίας αλλά και αξιακούς στόχους υπαγόρευσε τη συγκεκριμένη επιλογή.

Έργο/Κατασκευαστής: Γ’ Κ.Π.Σ. / ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ / ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2.2.1 / Κατηγορία Πράξεων 2.2.1.α: «Αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και συγγραφή νέων εκπαιδευτικών πακέτων»,
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Tessera Multimedia AE.

Το συγκεκριμένο λογισμικό διατίθεται ελεύθερα για εκπαιδευτική χρήση.

Πρόσθετες Πληροφορίες

  • Γνωστικό Αντικείμενο: Ελληνική Γλώσσα
  • Βαθμίδα Εκπαίδευσης: Δημοτικό
  • Έγκριση Παιδαγωγικού Ινστιτουτου: Ναι
  • ID: 139
  • Άδεια Μεταφόρτωσης: Ναι
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Γλώσσα Γ΄και Δ΄Δημοτικού Γλώσσα A΄και B΄Δημοτικού »